top of page

LENTE!

Eerste inspectie hoopvol


Jawel, na weer een naargeestige - hoewel dit jaar gelukkig toch niet zo'n erg koude - winter is het eindelijk weer mooi weer en dus weer tijd voor de bijen! Boven de 14 graden vandaag en hoewel de bijen natuurlijk eerder hebben gevlogen - en ik ook al geconstateerd had dat ze allemaal nog leefden - was het vandaag toch tijd voor de eerste echte inspectie en opruimronde.


Begonnen met Aurora - het grootste volk. Ze waren op twee bakken de winter ingegaan maar nu is de tijd om terug te gaan naar één bak. Met een groot deel van de wintervoedselvoorraad opgegeten, waren natuurlijk niet alle ramen meer bezet. De boel zo veel mogelijk warm gehouden met doeken - is ook rustiger voor ze - en de ramen overgehangen in een schone broedbak op een schone gaasbodem. Het is nog steeds een groot volk! Bijna 9 ramen bezet dus je zou zeggen dat er meteen wel weer tien verse ramen bij mogen. En ze haalden keurig stuifmeel. Toch maak ik me (natuurlijk) zorgen want Aurora was voor zover ik kon zien nog niet aan de leg. Mijn stal staat weliswaar aan de schaduwkant van de bijentuin maar ze zou toch wel al actief mogen zijn. Het volk was ook niet erg rustig. Affijn - nog maar even een weekje afwachten. Ze hebben nog genoeg voedsel, zowel honing als stuifmeel - fijn! Ik heb er zelfs één raam met voer uitgehaald.


Rosamunda en Bordeaux Veldhuizen heb ik even heel kort bekeken. Bij Rosamunda was het heerlijk rustig, zag er bijzonder goed uit en ik zag larfjes. Meteen het raam teruggehangen en de kast dicht. Het liep al tegen vieren, toch nog frisjes en hoe korter je de kast open hebt, hoe rustiger het voor ze is natuurlijk. Ook bij Bordeaux zag het er op het eerste gezicht goed uit. Een klein volkje - dat was het al - maar wel mooie volle ramen en ook wat (gesloten) broed gezien. Ze waren wel weer kattig maar goed, dat het een fiercy moertje is, had Rob me al verteld toen ik dit volkje van hem overnam vorig jaar.


Bij de volgende inspecties nog de broedbakken, bodems en andere materialen van deze twee dames vervangen en dan zijn we weer helemaal up and running. Ik heb er wel weer zin in dit jaar!



dinsdag 11 maart 2014



Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page